Ordblindeundervisning på TronsøSkolen

Selvom TronsøSkolen ikke er en ordblindeefterskole, så tager vi også hånd om ordblinde.

Allerførst får alle ordblinde mulighed for at installere app-writer eller cd-ord på deres computer under deres skolegang på TronsøSkolen. Så har de mulighed for at bruge disse programmer til oplæsning, ordforslag osv. i alle fag. Lærerne er i alle fag ligeledes opmærksomme på, at alt materiale, der bruges i undervisningen, skal kunne tilgås elektronisk, så de ordblinde kan bruge deres programmer.

Vi har niveauopdelt undervisning, hvilket betyder at alle elever - også de ordblinde - kan sidde på et hold, der passer til det niveau eleven er på. Man kan sagtens sidde på et højt niveau selvom man er ordblind.

Vi har også en rigtig god inklusionsordning, så der kan fås ekstra hjælp, hvis det er nødvendigt eller der kan undervises på små hold evt. med to lærere.

Er man konstateret ordblind får man på skolen hjælp til at blive indmeldt i Nota. Her kan man få adgang til oplæsning af rigtig mange tekster, noveller og romaner.

Vi har to lærere, som er specielt uddannet til læse-skrive teknologien og altid vil kunne hjælpe eleverne.

På skolen har vi også mulighed for at udføre en ordblindetest, hvis der skulle være elever, der ikke er blevet testet, men hvor der er mistanke om ordblindhed. Før test skal forældre udfylde en samtykkeerklæring.

Er man testet ordblind har man mulighed for at få forlænget tid til prøverne og her må man selvfølgelig også bruge sine hjælpeprogrammer.  Til prøverne tager vi også særlige hensyn til ordblinde f.eks. ved at vi til diktaten i 9. klasse læser særskilt op for ordblinde, sådan at der kan læses langsommere, så eleven kan nå at blive færdig med hvert enkelt ord inden der læses videre. Her må man som ordblind også bruge ordforslagsprogrammer til diktaten.

Der kan også bruges ”tale til tekst” for de elever, der har behov for det.