Tronsø Equestrian

Tronsø Equestrian tilbyder kvalificeret undervisning på flere niveauer, så den enkelte elev kan vejledes eller kvalificeres til uddannelse i et erhverv med ridesport eller dygtiggøre sig til fortsat udvikling inden for ridesporten.

Optagelsesprocedure for Tronsø Equestrian

Til skoleåret 25/26
Primo august 2023 får alle en tilbagemelding på, om man er optaget eller om man er kommet i ventepuljen.

Til skoleåret 26/27
Primo august 2024 får alle en tilbagemelding på, om man er optaget eller om man er kommet i ventepuljen.

Når vi tager fra ventepuljen, er det ud fra følgende kriterier:

• Klassetrin
  • Køn
  • Hvilken linje på Tronsø Equestrian
  • Efterskole eller Fri Fagskole

Indmeldelsesgebyr

Når man tilbydes en ledig plads, opkræves samtidigt et indmeldelsesgebyr på 2.000 kr., som bekræfter elevens reservationen af den ledige plads. (Det er gratis at stå i ventepuljen)

Vi tager forbehold for eventuelle prisændringer.

DA DETTE ER EN NY PROCEDURE, VIL DER PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT VÆRE ELEVER, DER ER OPTAGET PÅ 24/25 OG ENKELTE PÅ 25/26 OG 26/27.

DISSE ELEVER BIBEHOLDER DERES RESERVATION.

Tronsø Equestrian

Der arbejdes på basale færdigheder med rytterens balance og grundridning, og der indøves rutiner omkring de daglige opgaver i stalden som fodring, opsyn, pasning og sikkerhed. Vi tilbyder rytteren at arbejde med fysisk og mental træning samt kost og ernæring, men det er ikke et krav. Vi har en coach tilknyttet hestelinjen, som giver mulighed for ugentlige samtaler.

Krav til at komme på Tronsø Equestrian.

• Er villig til at indgå i et fællesskab
  • Er villig til at tage staldvagter, både hverdag og weekend
  • Er villig til at tage ansvar for sig selv og sin hest
  • Er villig til at behandle andre ordentligt og med respekt
  • Er villig til at hjælpe andre

På Tronsø Equestrian passer man selv sin egen hest, dvs. man lukker den selv ud og ind fra fold og muger boksen. Man indgår i staldvagter, 2 hverdagsvagter om ugen (max 45 min pr. gang) Morgenvagten er kl. 6.30, så det er vigtigt, at man er indstillet på at stå tidligt op, i hvert fald én gang i ugen.

Man har weekendvagt (7-10 elever) 3-4 gange pr halvår. Der er ca. 5. timers staldvagt pr. weekend.

Er man på SPORT er ryttertræning (fysisk træning) obligatorisk.

Undervisning
Alle elever har to ugentlige ridelektioner på hold i enten spring eller dressur ved exam. træner og international springrytter Gitte Dahl eller exam. træner Anna Carina Termansen Toft.

Tilkøb af Sport

Der arbejdes målbevidst med udvikling af både hest og rytter. Udover rideundervisningen arbejdes der også med rytterens fysiske og mentale træning samt kost og ernæring.

For eleven der ønsker koncentreret fokus på konkurrence.
Det er ikke et krav du medbringer egen hest, men du kan også deltage på skolehest eller pony.

Undervisning - dressur
Der er én ugentlig enetime af enten exam. berider Allan Skov eller exam. berider Jens Henrik Wagner. Derudover en holdundervisningslektion i dressur eller spring én gang i ugen.

Undervisning - spring
Der er én ugentlig enetime i spring af exam. berider Johnny Hansen. Derudover en holdundervisningslektion i dressur eller spring én gang i ugen ved en af skolens beridere.

Tronsø Equestrian samarbejder med

• Mentalcoach Myl Blønd-Sørensen, som i løbet af året afholder 3 foredrag/workshops på skolen.
  • Kostvejleder Sanne Steffensen fra Sundtliv, som løbende kommer på skolen og står for træning og kostvejledning.
  • Hestefysioterapeut Rikke Riis fra Equifysio, som i løbet af året afholder 2 workshops på skolen.

Generelt

Vi forventer, at alle elever bliver i stand til at tage ansvar for pasning af egen/tildelte hest.

Der kan kun undervises af de undervisere skolen har tilknyttet. Det er ikke tilladt for eleverne at undervise hinanden. Denne lidt stramme tilgang er til for at forenkle elevens syn på skolens rideundervisning, som betegnes som klassisk i både dressur og spring. Vi stiller os altid til rådighed for eventuel sparring med elev, forældre eller hjemlig træner/berider. Ligeledes er al vores undervisning åben for alle.

NB! Der vil i årsplanen være rideundervisningsfri uger pga. brobygning, praktik, studieture mv.

Du kan tage linjen med 9. eller 10. klasse eller som erhvervslinje. På erhvervslinjen har du mulighed for op til 6 ugers praktik.