Interview Anne

Et år med masser af hest

Mød Anne Vingborg Vesterbæk, fra linjefaget Equestrian. Hun kommer fra Herning og går 10. klasse på Tronsø.

“Det er fedt at man kan have sin sport med på Efterskole  kan dyrke den. Alle forstår en, fordi vi har samme interesse.” fortæller Anne

Fællesskabet er fantastisk

Der sker meget fællesskab i stalden. Vi kan samles i stalden og elever fra de andre linjer kommer også over og hygger i rytterstuen med os. Så får vi varm kakao, spiser popcorn, ser dressur undervisning.

Man kan også ride en dejlig tur i skoven omkring skolen, sammen med de andre der har hest. Nogle af de andre elever får også en træk tur en gang i mellem for at prøve det.

Det er fedt med aktivitetsweekender, hvor man melder sig på forskellige aktiviteter fx. Bålhygge, spille bold i hallen eller filmaften.

Hverdagen starter i stalden…

Det er virkelig rart at man fra morgen af kommer over i stalden og klare dagens gøremål, man er meget mere frisk om morgenen. Så er man klar til at der er undervisning i klassen om eftermiddagen. Lærerne er også gode til at prioritere hvis man skal noget vigtigt med sin hest.

Man får undervisning 2 gange i ugen: 1 hold undervisning og 1 ene undervisning. Her kan man virkelig se at der faktisk sker en udvikling hvis man kæmper hårdt for det. Holdet er 2 personer og det er inddelt efter niveau.

Det er virkelig dejligt på Tronsø at vi har stalden så tæt på, det gør at de andre elever også kommer over og ser hvad vi laver og derfor får en bedre forståelse for vores interesse.

På TS har vi et stærkt fællesskab – man bliver meget hjælpsom over for de andre elever, også over i stalden hvor man hjælpe hinanden med hestene.

Fantastisk med et år med fokus på min ridesport

Jeg var også på en håndbold efterskole sidste år, og der udviklede jeg mig rigtig meget. Her fik jeg et år væk fra hesten. Her på Tronsø er det rart at jeg kan tage min sport med, og fokusere på min passion/interesse for hest.

Det var også megafedt med Introturen, hvor alle var med og jeg ser frem til at der snart er skiferie. Det skaber virkelig noget sammenhold på de her ture.

Jeg har fundet ud af at jeg gerne vil arbejde med heste i fremtiden. Man lære meget ved at have staldvagter som er en hel dag, og lære alle rutinerne i en stald.

Jeg valgte udelukkende Tronsø på grund af min sport. Og jeg vidste at folk vil kunne forstå at det
netop var en stor interesse for mig.”