Tronsø Kost

Kosten en vigtig del af hverdagen.

Vores køkkenpersonale sørger for nærende og lækker mad, der giver energi til både undervisning og fritidsaktiviteter.

Fra morgenmad til aftensmad serveres måltider, der er både sunde og velsmagende, og vi tager hensyn til diverse kostbehov.

Kostpolitik for Tronsø

Vi følger de officielle kostråd. Vi spiser 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider hver dag. Alle måltider serveres i spisesalen. Forslag til middagsmad modtages gerne af køkkenet.

Ved festlige lejligheder og arrangementer serverer vi festmad.

Måltider

kl. 7.00 – 8.00 Morgenmad

kl. 9.30 – 10.00 Formiddagsservering

kl. 11.30 11.50 Middagsmad

kl. 14.00 – 14.15 Eftermiddagskaffe

kl. 17.30 – 18.30 Aftensmad

kl. 20.30 – 21.00 Aftenservering

Middag

Der serveres 1 varm ret og salatbar, samt frugt/dessert hver dag. Køkkenet præsenterer middagsretten på tavlen udenfor spisesalen for en uge ad gangen.

Aften

Aftensmaden varriere, det kan være smørselv rugbrød, med en lun ret. Eller f.eks. en smørselv sandwhich.

Eftermiddags snacks

Vi tilstræber at:

• Kosten skal være et godt eksempel på sunde madvaner
  • At al maden laves fra bunden
  • At vi bager al brød selv
  • At vi har salatbar.

Diæt

Køkkenet kan tilbyde diæter efter behov. En diæt fordrer en henvisning fra egen læge og efterfølgende møde med køkkenet om de aktuelle muligheder.

Bæredygtighed/klima

Vi vil som skole gerne være med til at sætte fokus på bæredygtighed og klima. Køkkenet arbejder derfor bl.a. at mindske madspild og lave flere grønne menuer uden eller med mindre kød. Derfor vil vi også gerne opfordre eleverne til at spise maden på skolen i stedet for f.eks. at købe pizza i byen.

• Hvad er der på menuen?

Berits “surprise” fredage

Ja Berit er vores køkkenleder, og hun er med til at sørge for dejlig mad til os.

Vi glæder os især til at se hvad der er på menuen hver fredag, SURPRISE!

• Køkkentjans

Snit, steg og smag

Få fingrene i dejen, steg 200 frikadeller eller snit salat til den sunde guldmedalje. Det er både sjovt, hyggeligt og lærerigt at have køkkentjans!

• Køkkentjans

Højt humør = Høj musik

Alle elever vil i løbet af året have en uges køkkentjans – og det gælder også opvasken…