Interview Ida

Landmænd kan også være piger

Mød Ida Lysgaard Jørgensen, fra linjefaget Land. Hun kommer fra Givskud og går i 10. klasse på Tronsø.

“Jeg startede på Tronsø for at løfte mine karakter, så jeg kan komme ind på min drømmeuddannelse” fortæller Ida.

Jeg kan mærke jeg er blevet bedre

Inden jeg startede på Tronsø havde jeg svært ved at følge med i den faglige del af undervisningen. På Tronsø er det blevet nemmere. Undervisningen er tilpasset det niveau man er på, så man kan følge med, og man kan altid spørge om hjælp. Så er det også heldigt at vi kun er10 personer i min klasse. Lærerene er virkelig dygtige.

Jeg synes man lærer en hel del ved at gå her. Jeg er vokset meget især socialt og i fællesskabet. Man bliver mikset med de andre elever på skole, f.eks. når vi skal spise i spisesalen, kommer man til at sidde med forskellige personer og får snakket lidt med alle.

Jeg er begyndt at blive mere åben og social, og er bedre til at mikse mig med de andre og være i større fællesskaber.

Passion for kvæg

Jeg vil gerne uddanne mig til Landbrugsassistent på Bygholm Landbrugsskole, det har jeg vidst i lang tid at jeg gerne vil. Jeg vil gerne arbejde med køer, især kalve. Efter jeg er startet på Tronsø er jeg blev mere sikker på at jeg skulle på Bygholm.

Jeg har været i praktik omkring Give, mens jeg har gået på Tronsø, det var ikke obligatorisk, men noget som jeg virkelig gerne ville.

Nedebryder fordomme

Jeg er den eneste pige på Land linjen, men det skræmmer mig ikke. Hvis man har tænk sig at gå på Land-linjen, skal man ikke være nervøs for at være den eneste pige, det er virkelig hyggeligt, og vi har et rigtig godt sammenhold på linjen og har det generelt godt med hinanden.

Derudover er der ikke nogen som bliver holdt udenfor på Tronsø. Vi er alle samlet!