Interview Frank

Et år med masser af hestekræfter

Mød Frank Madsen, fra linjefaget Land. Han kommer fra Sønder Omme og går i 10. klasse på Tronsø.

“Jeg har altid vidst jeg skulle arbejde indenfor landbrug, det gør min familie også” fortæller Frank.

Fællesskab og nye venner

Det er rigtig godt at gå på Tronsø, jeg har fået en masse nye gode venner. Der er et rigtig godt fællesskab her på skolen. Vi bruger meget tid sammen om aftenen, hvor vi enten bare hygge med en film eller finder på et eller andet at lave sammen.

Da jeg startede på Tronsø var jeg meget tilbageholdende og skeptisk. Men jeg er blevet god til at være sammen med mange personer i større fællesskaber. Man skal virkelig give det en chance, for man finder virkelig ud af hvor fantastisk fedt fælleskabet er. Mit råd er at man skal prøve at tage ud og se hvad det kan for en selv.

Faglighed, både praktisk og teoretik

I 9. klasse synes jeg det var træls at gå i skole. Så vil jeg gerne have et ekstra år til at forbedre nogle af mine karakter.

Mit faglige niveau er blevet meget bedre, jeg er steget en hel del siden folkeskolen. Der er tid til undervisningen. Hvis man ikke forstår noget, bliver det forklaret anderledes og man får den hjælp man har brug for.

Man kommer også med ud i marken, hvor man får mere viden og læring om ex. planter. Når vi selv er med til at rode i jorden, får man mere læring, det er spændende. Derhjemme har jeg kun været på sidelinjen når der er blevet høstet.

Fremtidens landmand

Helt siden jeg har været lille har jeg vidste at jeg skulle noget inden for landbruget, det har altid interesseret mig.

Min familie arbejder også indenfor landbruget og min far startede i landbruget da han var på min alder. Jeg hjælper også til ude på min storebrors gård.

Jeg skal starte på Grundforløb 2 på Grindsted Landbrugsskole, og uddanne mig til faglært landmand med speciale i planteavl. Og jeg har allerede kig på to større lærepladser med planteavl og kvæg, hvor jeg godt kunne tænke mig at blive lærling.