Tronsø Land

Frisk luft og jord
under neglene

Du behøver ikke have jord i hovedet for at være på Land-linjen – men det hjælper! Vi elsker nemlig frisk luft, naturen, dyrene – og at få både planter og os selv til at gro!

Dyrk din fremtid
– den er i dine hænder!

Hvis du er interesseret i landbrug og gerne vil rykke dig fagligt, er landbrugs-linjen lige noget for dig. Her kombinerer vi teori og praksis, så vi lærer mens vi arbejder praktisk med fagene, så du få helt sikkert jord under neglene og praktiske opgaver, hvor du får lov at bruge hænderne.

På Tronsø har vi et mindre landbrug med planteproduktion og dyrehold – så vi har masser praktisk arbejde på værksteder, i mark og i stald.

Vi tager på gård, og virksomhedsbesøg. Du kan også komme i praktisk hos nogle af vores lokale landmænd. Vi ligger lige ved siden af Grindsted Landbrugsskole og samarbejder ofte med dem.

Her har vi begge ben
solidt plantet på jorden

Du kan tage landbrugslinjen i 9. eller 10. klasse. Vælger du at tage 9. klasse vil du have færre linjefagstimer end i 10. klasse.

På Tronsø bliver du klædt godt på til at arbejde i landbruget eller tage en uddannelse med dyr, maskiner, jord og natur.

Vælger du erhvervslinjen i 10. klasse, har du efterfølgende mulighed for at søge ind på grundforløb 2 på bl.a. landbrugsuddannelsen, hvis du opfylder kravene.

Hvad er Erhvervslinjen?

Kig forbi: Vil du vide mere er du altid velkommen til at kigge forbi og få en snak – og sparke dæk!

Fag og fællesskab

På landbrugslinjen hjælpes vi ad – her er fællesskab og samarbejde nøgleord.

Her er fagområderne som du primært vil møde på linjefaget:

• Husdyr – pasning af kvæg, svin m.m.
  • Praktik i stald og mark
  • Økonomi – både din personlige og gårdens
  • Planter – dyrkning og anvendelse af afgrøder, samt læren om vilde planter og botanik
  • Praktisk kemi, fysik og jordbundslære
  • Maskinteknik m.m. – vedligehold og reparation af maskiner
  • Traktorkørekort – du skal selv sørge for at tage traktorkørekort mens du går på Tronsø
  • Landbrugshistorie og politik
  • Kendskab til andre lande og kulturer
  • Landbruget som arbejdsplads
  • Ansøgninger, jobsamtaler m.m.

Passioneret landmand, med benene plantet solid i jorden

Søren er uddannet agronom og landmand. Han har arbejdet praktisk med land, skovbrug, entreprenør og anlæg de sidste 30 år.

“Jeg nyder at få planter og dyr til at gro og vokse. At se muligheder frem for begrænsninger. Og ikke mindst at se den udvikling der sker med de unge mennesker i løbet af skoleforløbet, hvor tillid under ansvar er et af nøgleordene”. – Søren

Er du klar til at give ham fuld hare?